top of page

Dyr og insekter på BjørneGaupeGruppa:)

  • Writer: Mads Oftedal Schwencke
    Mads Oftedal Schwencke
  • Jun 4
  • 2 min read

Rammeplan for barnehager sier blant annet:


Gjennom arbeid med natur, miljø og teknologi skal barnehagen bidra til at barna:

  • opplever og utforsker naturen og naturens mangfold

  • får gode opplevelser med friluftsliv året rundt

  • får kunnskap om dyr og dyreliv


Heldigvis er vi omgitt av dyr og insekter her på Øverland!

Her kommer et lite innblikk i noen av møtene vi har hatt med dyre- og insektsverden:


"Rødrandtege"


"Vanlig jordløper"


En maur som "melker" bladlus. Maur elsker det søtet sekretet bladlus utskiller, og til gjengjeld fungerer de som "livvakter" for lusene!


En liten markmus kom en dag forbi. Den var nesten helt tam, og ikke redd for oss i det hele tatt. Den satt stor pris på å bli matet med løvetann, som er mer næringsrikt enn spinat=)



En morgen lå denne fugleungen under turnringene. Rett over er det et stort grantre hvor den sannsynligvis har falt ned fra redet sitt. Spennende å undersøke hvordan vinger ser ut uten fjær, og tidlig i utviklingen.


Utenfor gjerdet mot arboretet har vi en "fuglegravplass". Det blir dessverre et par fuglebegravelser hvert år. Her blir det mange refleksjoner rundt liv og død.



Vi er så heldige å ha suupersnille foreldre i barnehagen. Kristin som jobber med hest byr gladelig på riding for barna=)


Denne gråtrosten haltet og hadde det ikke så bra. Når vi kom tilbake en time etter var den død...


Barna lærer mye om å ta vare på seg selv, andre mennesker rundt seg, og alt som lever i naturen. Men akkurat brunsnegler gjør vi et unntak for. Spesielt når de lever i nærheten av grønnsakshagen. Da lager vi for eksempel en båt av en bregne og sender dem ned elva.


Noen av barna er spesielt interessert i insekter og er på jakt nesten hver dag. "Stor snabelsvermer" hadde vi ikke funnet før, og den gikk stolt inn i den mentale samlingen til guttene som fant den.


Vi bruker bøde bøker, plansjer og "artsorakel"-appen for å identifisere dyr, og det er utrolig hvilket mangfold vi oppdager i nærområdet rundt oss. Vi gleder oss til mer!

Comments


bottom of page