top of page


Fredagstur i nærmiljøet
Gjennom utforsking, opplevelser og erfaringer skal barnehagen bidra til å gjøre barna kjent med eget nærmiljø, samfunnet og verden (Rammeplanen). Vi er så heldige å ha Arboretet så nærme, noe som gir oss muligheten til å gå på tur ofte og se hvordan naturen endrer seg etter årstidene. Frodig og grønt, juni er skjønt 💚 Plakatene rundt i Arboretet er like spennende hver gang. Hva er det bildet av og hva står det i teksten? Vi undersøker og undrer sammen. Vi studerer vannet. S
Amira Audum
Jun 81 min read


Dyr og insekter på BjørneGaupeGruppa:)
Rammeplan for barnehager sier blant annet: Gjennom arbeid med natur, miljø og teknologi skal barnehagen bidra til at barna: opplever og utforsker naturen og naturens mangfold får gode opplevelser med friluftsliv året rundt får kunnskap om dyr og dyreliv Heldigvis er vi omgitt av dyr og insekter her på Øverland! Her kommer et lite innblikk i noen av møtene vi har hatt med dyre- og insektsverden: "Rødrandtege" "Vanlig jordløper" En maur som "melker" bladlus. Maur elsker det s
Mads Oftedal Schwencke
Jun 42 min read


To små filmer: "Seljefløyte" og "Hestehov"
Velkommen til premiærevisning av Øverland Productions to nye storfilmer: "Seljefløyte" og "Hestehov"! Det er vår eminente filmfotograf, klipper, og dokumentarfilmskaper Mehdi vi kan takke for dette lille(store) innblikket i noen av de magiske øyeblikkene barn og voksne i Øverland Barnehage er del av. "Seljefløyte": "Hestehov": Se gjerne sammen med barna deres=)
Mads Oftedal Schwencke
May 271 min read


Revene på Bergvang gård
Vi har vært på tur til Bergvang Gård, og det ble en spennende dag for både barn og voksne. Vi fikk oppleve mye forskjellig – fra mating av høner og nærkontakt med andre dyr til en spennende tur med hundespann. Rammeplanen sier at barnehagen gjennom arbeid med fagområdet Natur, miljø og teknologi skal bidra til at barna får kunnskap om dyr og dyreliv. Rammeplanen fremhever også at barna gjennom arbeid med Nærmiljø og samfunn skal få utforske ulike landskap, bli kjent med stede
Klara Janson
May 263 min read


"Nye harer" på fredagstur 💚
Barnehagen skal være et trygt og utfordrende sted der barna kan prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap (rammeplanen). Til høsten blir vi ny gruppe på Harer. For å bygge enda tettere relasjoner med de fire fra ekorn som kommer over til hare, har vi blant annet fast turdag på fredager. Denne fredagen dro vi på tur med sekkene våres til arboretet. Der oppdaget vi naturen sammen. Her kommer et bildedryss =) Ut på tur med sekkene på 🥰 En vakker hvitveis vises
Amira Audum
May 41 min read


Ekornbarna,på jakt etter vårtegn 🐜🌸🐦⬛
Rammeplanen skriver at: « barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring ». Ekornbarna er på jakt etter vårtegn. Fuglekafeen,rett over veien,innbyr til mye undring og sansing. Vi snakker om hva som har skjedd,etter at snøen har smeltet og naturen våkner til live. Vi oppdaget også at det trærne begynner å bli grønne og det vokser spennende knopper på kvistene rundt oss. De blir enda mer spen
Sara-Karoline Finsnes
Apr 161 min read


Revebarna lettet etter våren - og fant den!
Første dag tilbake fra påskeferien, og endelig er våren her! Vi la ut på tur i skogen for å se etter vårtegn. Barna fikk utforske hva som vokste under løv og langs stier. Vi så etter dyr og lyttet til fuglekvitter. Rammeplanen sier at barnehagen skal bidra til at barna opplever og utforsker naturen og naturens mangfold, og at de får gode opplevelser med friluftsliv året rundt. Personalet skal legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek,
Klara Janson
Apr 72 min read


Gauper går på tur til grønnsakshagen - og får en overraskelse!
Rammeplanen sier blant annet at personalet skal: legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring gi barna tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger, og til å delta i samtaler om det de har erfart og opplevd synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen Det har blitt mars, og det meste av snøen har smeltet. Nå er det p
Mads Oftedal Schwencke
Mar 262 min read
bottom of page